Angst is een emotie die je waarschuwt wanneer er gevaar dreigt. Angst is nuttig wanneer je daardoor gevaarlijke situaties kunt vermijden. Je wilt je zelf immers beschermen tegen reëel gevaar. En om jezelf te kunnen beschermen brengt angst je lichaam in een staat van opperste paraatheid, je hart gaat sneller kloppen, je ademhaling versnelt, je bloeddruk gaat omhoog en je spieren spannen aan. Deze plotselinge en hevige angst duurt vaak niet lang en ervaart iedereen wel eens. Het is een gezonde en voor al nodige reactie op dreigend gevaar. 

Maar wat als gezonde angst zich omzet in “ongezonde” Angst, en zelfs uit groeit tot een angststoornis. Mensen met een angststoornis zijn namelijk ook bang in situaties die helemaal geen direct gevaar opleveren. Zo zijn mensen met een angststoornis ook bang wanneer ze een presentatie moeten houden op school of werk, durven ze niet op straat of liggen nachtenlang wakker wanneer zij iets moeten doen waar zij bang voor zijn. Verwar dit niet met zenuwen. Het gaat bij angst in alle gevallen om serieuze symptomen die de kwaliteit van leven ernstig aantasten. Door een angststoornis ga je op den duur hele gewone situaties uit de weg met alle gevolgen van dien. Zoals vereenzaming depressie en/of middelen gebruik. 

Schaam je niet!

En voor al schaam je niet. Maar liefst 1 op de 5 Nederlanders heeft last van een angststoornis of fobie. Waarbij meer vrouwen dan mannen last hebben van angst. Het komt het meest voor in de leeftijdsgroep 25 tot 44 jaar. 30% van de mensen met een angststoornis heeft ook te maken met depressie of middelen/alcohol  gebruik. Daar mee staan angst en dwang stoornissen samen met depressie en alcohol problemen in de top 3 van meest voorkomende psychiatrische aandoeningen.

Ik heb angst, wat nu?

Wanneer je zelf ervaart dat hele gewone situaties je angst bezorgen, en je merkt dat je die situaties systematisch gaat vermijden, dan is de eerste stap die je kunt zetten het bespreekbaar maken met iemand die dichtbij je staat. Dat kan je moeder/vader zijn je beste vriend/vriendin of partner zijn. Zelf kamp ik al 10 jaar met een angststoornis en weet als geen ander hoe moeilijk het met angst is om hulp te zoeken. Zeker wanneer je bedenkt dat iemand straatfrees heeft. Als je het aan iemand heb verteld die dichtbij je staat kun je samen naar hulp kijken. Het is best fijn als je dat niet alleen hoeft te doen. Er zijn verschillende therapieën, dus kijk wat er het beste bij je past (afhankelijk van je soort angst). Zo zijn er therapieën online en mensen die bij je thuis kunnen komen, erg handig wanneer je de straat niet op durft. Ook kun je natuurlijk naar therapie op locatie. Medicatie is ook een optie maar let wel, dit behoort ten alle tijden met je behandelaar of dokter besproken te worden. Heb je nog helemaal geen zin in een dokter of behandelaar, dan zijn er ook nog dingen die je zelf kunt doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan natuurlijke angst verlagende middelen zoals valeriaan (bij iedere drogist verkrijgbaar) of cbd-olie veel mensen hebben hier baadt bij. Bij angst gaat je ademhaling omhoog en kun je benauwd of zelfs duizelig worden, daarom is het  goed om je gedachten en ademhaling onder controle te krijgen, hier voor zijn apps ontwikkeld zo als mindfulness en ademhalings-apps, de meeste zijn gratis te downloaden.

Je kunt het!.

Angststoornissen zijn hardnekkige krengen om af te komen. Het kan een moeilijke en lange weg worden, en soms uitzichtloos lijken. Maar blijf oefenen en verzamel begripvolle mensen om je heen, en vooral blijf de dingen doen waar je wel blij van word, angst is al vervelend genoeg en kost een hoop energie. Wees dus lief voor je zelf. Het komt goed, je kunt het!

 

Geschreven door: Woody Wood

Geef uw reactie

Opgewonden
0
Gelukkig
0
Geweldig
0
Niet zeker
0
Dwaas
0

You may also like

Comments are closed.

More in:Psychologie